מחקרים 10.03.2016

לב מתפקע מאושר: התרגשות משמחת ותסמונת טקוטסובו

מחקר שבדק את אופי הארועים שקדמו להתקף של תסמונת טקוטסובו מצא כי 5% מהחולים התרגשו משמחה והשאר חוו ארוע מלחיץ או מעציב, הביטוי הקליני היה דומה

תסמונת טקוטסובו Takotsubo syndrome מתאפיינת בהרחבה חדה של החדר השמאלי עם ביטוי קליני המדמה ארוע כלילי חריף. תכופות הגורם המידי לתופעה הוא ארוע דחק דוגמת פחד, כעס או עצב עמוק ומכאן הכינוי "תסמונת הלב השבור".  חוקרים מאוניברסיטת ציריך ביקשו לבדוק האם גם ארועי שמחה ואושר המלווים בהתרגשות יתרה עלולים לגרום להתקף של טקוטסובו. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת European Heart Journal.

מ 1750 חולים שאותרו על ידי החוקרים במאגר הטקוטסובו של שוויץ 485 חוו התרגשות משמעותית שקדמה להופעת סימני התסמונת. מתוכם 4.1% (20 חולים) דיווחו על מאורע משמח ואילו 95.9% (465 חולים) על סערת רגשות שלילית.  ההסתמנות הקלינית של חולים עם "לב שבור" הייתה זהה לזו של מטופלים עם "לב מתפקע מאושר" , כאבים בחזה הופיעו בקרב 89.5% ו 90.2% מהחולים, בהתאמה. גם ממצאי ECG , תוצאות מעבדה ותוצאות קליניות שנה לאחר הארוע לא נבדלו משמעותית.
עם זאת בניתוח פוסט הוק זוהתה שכיחות גבוהה באופן לא מידתי של מעורבות החלק האמצעי של החדר השמאלי בקרב ה"לבבות המאושרים" לעומת ה"לבבות השבורים" (35% לעומת 16.3% (P=0.030).

החוקרים מסכמים כי אושר ועצב חולקים מסלולים רגשיים משותפים ועל כן אין זה מפתיע כי שני סוגי ההתרגשות מובילים לתגובה מיוקרדיאלית האופיינית לתסמונת טקוטסובו. עם זאת מעניין כי הרב המכריע של ארועי דחק היו שליליים מה שמעלה את התהיה האם עצב הוא רגש עוצמתי יותר מאושר ושמחה או פשוט הרבה יותר נפוץ.

מקור:

Ghadri J, Sarcon A, Diekmann J, Bataiosu D, Cammann V, Jurisic S. Happy heart syndrome: role of positive emotional stress in takotsubo syndrome. European Heart Journal. 2016.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  טקוטסובו,  תסמונת הלב השבור,  דחק,  ארוע כלילי חריף
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו