מחקרים 19.05.2016

המודל הדני: פרופיל שומנים ללא צום

21 חוקרים של איגוד טרשת העורקים האירופאי וההתאגדות האירופית לרפואה מעבדתית ממליצים לאמץ את המודל הדני ולבצע את בדיקות השומנים בדם ללא צום מקדים

מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

בדיקה מדויקת של רמות השומנים בדם מחייבת צום של 10 עד 14 שעות. האמנם? איגוד טרשת העורקים האירופאי וההתאגדות האירופית לרפואה מעבדתית פרסמו לאחרונה קוים מנחים שקוראים תיגר על התפיסה המושרשת וממליצים על הערכה של פרופיל שומנים ללא צום מקדים תוך התאמה קלה של ערכי הסף וסייגים בודדים. ההמלצות ותוצאות המחקר שהובילו לגיבושן פורסמו לאחרונה בכתב העת European Heart Journal.

החוקרים ניתחו נתונים של מחקרים תצפיתיים שנערכו בקנדה, ארה"ב  ודנמרק (מדינה בה פרופיל השומנים מבוצע כשגרה ללא צום משנת 2009), המדגם הכולל הקיף שלוש מאות אלף מטופלים שעברו בדיקות דם אקראיות לקביעת רמה של ערכי הכולסטרול והטריגליצרידים בצום ולא בצום.
התוצאות מלמדות כי השינויים הממוצעים המקסימליים ברמות השומנים 1-6 שעות לאחר ארוחות רגילות נעדרו מובהקות סטטיסטית. הפער הממוצע ברמות הטריגליצרידים היה 26 מ"ג/ד"ל, ברמות הכולסטרול הכולל 8 מ"ג/ד"ל, השינוי הנגזר מצום ברמות ה LDL עמד גם הוא על 8 מ"ג/ד"ל בלבד ושינוי דומה נצפה ברמות המחושבות של כולסטרול. רמות ה HDL ושומנים נוספים לא הושפעו מצום כלל. בנוסף רמות השומנים בצום ולא בצום השתנו במידה דומה בבדיקות בעיתויים שונים ונשאו ערך מנבא שקול למחלת לב וכלי דם.
בכדי להגביר את הענות המטופלים לבדיקות שגרה החוקרים ממליצים על ביצוע פרופיל שומנים בדם ללא צום מקדים, פרט למטופלים עם רמת טריגליצרידים הגבוהה מ 440 מ"ג/ד"ל. הרפים המומלצים לערכי המעבדה בבדיקות ללא צום הם: טריגליצרידים 175 מ"ג/ד"ל ומעלה, כולסטרול כולל 190 מ"ג/ד"ל ומעלה, LDLי115 מ"ג/ד"ל ומעלה, HDLי40 מ"ג/ד"ל ומטה. עוד מדגישים החוקרים כי בדומה לבדיקות בצום רמות גבוהות מאוד של טריגליצרידים (מעל 800 מ"ג/ד"ל) מחייבות התייחסות מחשש לדלקת הלבלב, רמות חריגות באופן קיצוני של LDL מחייבות בירור של היפרכולסטרולמיה תורשתית ורמות של ליפופרוטאין A באחוזון ה 99 משקפות סיכון קרדיווסקולרי מוגבר.

לסיכום, 21 חוקרים בלתי תלויים של איגוד טרשת העורקים האירופאי וההתאגדות האירופית לרפואה מעבדתית ממליצים לאמץ את המודל הדני שמוכיח את עצמו קרוב לעשור ולבצע בדיקות דם לפרופיל שומנים ללא צום מקדים. חלק קטן מהנבדקים יזדקקו לבדיקות חוזרות בצום בשל רמות חריגות ומטופלים עם רמת טריגליצרידים גבוהה ימשיכו לעבור את הבדיקות בצום. עם זאת, החלק הארי של הנבדקים לא יחויב לצום לפני הבדיקות מה שצפוי לתרום לעליה חדה בהענות והקלה משמעותית על המערך המעבדתי הנאלץ כיום לצמצם את עיקר פעילותו לשעות הבוקר המוקדמות.

מקור:

Eur Heart J. 2016 Apr 26. pii: ehw152. [Epub ahead of print]
Fasting is not routinely required for determination of a lipid profile: clinical and laboratory implications including flagging at desirable concentration cut-points-a joint consensus statement from the European Atherosclerosis Society and European Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine.
Nordestgaard BG1, Langsted A2, Mora S3

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  שומנים בדם,  כולסטרול,  LDL,  HDL,  צום
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו