נרקולפסיה 22.02.2018

השפעת תרופות פסיכוסטימולנטיות על לחץ הדם בנרקולפטים

במחקר נמצא כי לחץ הדם בחולי נרקולפסיה מסוג 1 המטופלים בתרופות סימפטומימטיות גבוה מאשר בחולים ללא טיפול תרופתי

מחקר מצא ערכי לחץ דם מוגברים בחולי נרקולפסיה מסוג 1 שמטופלים בתרופות סימפטומימטיות. 58% מהחולים שנטלו טיפול עמדו בקריטריונים לאבחנת יתר לחץ דם בהולטר של 24 שעות.

חולי נרקולפסיה מסוג 1 סובלים מפגיעה בבקרה האוטונומית והקרדיו-וסקולרית. היעדר ירידת לחץ דם לילית שדווחה בחולים אלו היא גורם סיכון מוכח לתחלואה קרדיו-וסקולרית. בנוסף, חולים אלו מטופלים בתרופות פסיכוסטימולנטיות שבילדים עם הפרעת קשב וריכוז נמצאו כמעלות לחץ דם וסיכון קרדיאלי. מחקר זה בדק האם טיפול תרופתי בחולי נרקולפסיה מבוגרים משפיע על לחץ הדם והדופק.

הולטר לחץ דם ודופק של 24 שעות בוצע ל-168 חולי נרקולפסיה מסוג 1 מבוגרים. 68 חולים ללא טיפול, 54 חולים תחת טיפול תרופתי לנרקולפסיה, ו-38 חולים שנבדקו פעמיים לפני התחלת טיפול ובמהלך טיפול.

נתונים סטטיסטיים: לחץ דם ודופק נמצאו מוגברים בחולי נרקולפסיה במהלך טיפול תרופתי. השילוב של סטימולנט ותרופה נגד קטפלקסיה היה בעל אפקט סינרגיסטי בהשפעתו על לחץ הדם. בהסתמך על ניטור לחץ דם של 24 שעות 58% מהחולים עם טיפול תרופתי לנרקולפסיה עמדו בקריטריונים לאבחנה של יתר לחץ דם לעומת 40.6% מהחולים ללא טיפול.

סיכום: במחקר נמצא כי לחץ הדם בחולי נרקולפסיה מסוג 1 המטופלים בתרופות סימפטומימטיות גבוה מאשר בחולים ללא טיפול תרופתי, וייתכן שחושף אותם לסיכון מוגבר לתחלואה קרדיו-וסקולרית בטווח הארוך.

מקור:

Effect of psychostimulants on blood pressure profile and endothelial function in narcolepsy
Bosco, Adriana PhD; Lopez, Régis MD, PhD; Barateau, Lucie MD; Chenini, Sofiene MD; Pesenti, Carole MSc; Pépin, Jean-Louis MD, PhD; Jaussent, Isabelle PhD; Dauvilliers, Yves MD, PhD. Neurology. 2018 Feb 6;90(6):e479-e491.

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  נרקולפסיה,  יתר לחץ דם,  תרופות סימפטומימטיות,  קטפלקסיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו