פגיעה כלייתית 26.07.2018

הקשר בין עלייה בערכי הקריאטינין במאושפזים לתחלואה קרדיווסקולרית

החוקרים בדקו אצל מאושפזים במשך שנה את ערכי הקריאטינין ובחנו את הקשר בין שינויים אלה בערכים אלה לבין השכיחות של מחלה קרדיווסקולרית

בדיקת רמות קריאטנין בדם. אילוסטרציה

הסיכון הקרדיווסקולרי הקשור לעלייה ברמות הקריאטינין בסרום מתחת לסף של פגיעה כלייתית חריפה (acute kidney injury, AKI), בזמן האשפוז, לא נחקר בצורה מעמיקה. במחקר מחדש, שנערך במספר מרכזים באיטליה ביקשו החוקרים להעריך את מאפייני המטופלים והתוצאות הקשורים לשינויים אלה.

במחקר עקבה רטרוספקטיבי, בדקו החוקרים 12,496 מטופלים עוקבים אשר אושפזו בבית חולים במשך 12 חודשים. החוקרים בחרו את אותם מטופלים אשר אצלם ערכי הקריאטינין עלו בשיעור קטן (small creatinine increase, SISCr) של בין פי 1.2 עד 1.5 מהערך בזמן האשפוז, ובחנו את הקשר בין שינויים אלו בערכי הקריאטינין לבין השכיחות של מחלה קרדיווסקולרית. במחקר המשך לאחר תקופת מעקב, העריכו את החוקרים את התמותה הכללית והיחס בינה לבין SISCr.

נתונים סטטיסטיים: בקרב מטופלים עם שתיים  או יותר מדידות של רמות קריאטינין, 14.9% נמצאו עם SISCr. גיל מבוגר, מין נשי, וקצב סינון גלומרולרי משוער (eGFR) מוגבר בזמן אשפוז היו מאפיינים של מטופלים אלה.

השכיחות של מחלה קרדיווסקולרית עמדה על 14.6% מטופלים עם SISCr בהשוואה ל-10.7% במטופלים עם קריאטינין יציב (P<0.001).יSISCr אותר ב-36%, 26.6%, 18.9% של מטופלים עם אי-ספיקת לב כרונית, מחלת לב איסכמית כרונית, ואוטם לבבי חריף, בהתאמה.

תקופת המעקב נמשכה בממוצע 26.7 (סטיית תקן 10.6) חודשים, עם 770 מקרי תמותה. עלייה של למעלה מ-20% בקריאטינין נמצאה קשורה לשיעור תמותה גבוהה בהרבה בהשוואה לעליית קריאטינין עד מתחת ל-20%, יחס סיכון מתוקן 1.577 (P<0.001). נמצא גם כן קשר בין סיכון מוגבר לבין עלייה בקריאטינין מעל פי 1.5 מערך הבסיס, יחס סיכון 1.704 (P<0.001).

סיכום: לאור הממצאים החוקרים מסכמים שבקרב מטופלים מאושפזים, עלייה של ערכי הקריאטינין מתחת לסף של AKI קשורה לאי-ספיקת לב, מחלת לב איסכמית כרונית ותמותה ארוכת-טווח.

מקור:

Losito, A., Nunzi, E., Pittavini, L., Zampi, I. and Zampi, E. (2017). Cardiovascular morbidity and long term mortality associated with in hospital small increases of serum creatinine. Journal of Nephrology, 31(1), pp.71-77.

 

נושאים קשורים:  מחקרים,  קריאטינין,  פגיעה כלייתי חריפה,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו