פרפור עליות 03.11.2019

מיקרו RNA: סמנים ביולוגיים חדשים לפרפור עליות

סקירה זו דנה בקורלציה בין SNPs במיקרו RNA לבין פרפור פרוזדורים, לרבות אותם miRNAs המדווחים בדרך כלל כסמנים ביולוגיים פוטנציאליים למחלה

פרפור פרוזדורים (אילוסטרציה)

פרפור פרוזדורים גורם להפרעות קצב לב חמורות בקרב מטופלים הסובלים ממחלות קרדיווסקולריות. כמו כן, פרפור פרוזדורים מגדיל את הסיכון לשבץ ולאי ספיקת לב ומהווה בעיה גוברת לבריאות הציבור. פרפור פרוזדורים נמצא באסוציאציה גם למצבים שונים כמו יתר לחץ דם, מחלת עורקים כליליים, סוכרת והזדקנות.

המנגנון העומד בבסיס פרפור פרוזדורים אינו מובן לחלוטין בשל מורכבותו. עם זאת, מידע קליני ומחקרי חושף כי שכיחותה של מחלה זו קשורה לשינויים אריתמוגנים במבנה ובתפקוד השריר בפרוזדורים (Atrial arrhythmogenic remodeling).

נכון להיום, אין סמנים ביולוגיים הזמינים לאבחון מוקדם של פרפור פרוזדורים. מספר מחקרים הציעו מיקרו (RNA (miRNA כסמנים ביולוגיים שימושיים לאבחון של פרפור פרוזדורים עקב יציבותם וזמינותם הקלה, הן ברקמת הפרוזדורים והן במחזור הדם. לבסוף, ה-miRNAs ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחות הלב, ונמצא כי הפרעה בביטוי miRNA קשורה בשינויים במבנה ובתפקוד שריר הלב.

כמו כן, יש תרומה ניכרת לגורמים גנטיים בפתוגנזה של פרפור פרוזדורים. לאחרונה דווח כי פולימורפיזם של נוקליאוטידים בודדים (SNP) בגנים שונים וב-miRNA נמצאים באסוציאציה לפרפור פרוזדורים.

לסיכום, מטרת סקירה זו היתה לדון בקורלציה בין SNPs ב-miRNAs לבין פרפור פרוזדורים, לרבות אותם miRNAs המדווחים בדרך כלל כסמנים ביולוגיים פוטנציאליים למחלה.

מקור: 

Komal S. et al. (2019) Journal of Cardiology

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרפור עליות,  מיקרו RNA,  SNP,  סמנים ביולוגיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו