טרשת רב מערכתית 14.01.2020

השפעת תרופות מרחיבות כלי דם על תופעות לבביות בחולי טרשת רב מערכתית

מחקר תצפיתי זה כלל כמה מאות חולי טרשת רב מערכתית ובחן האם וכיצד טיפול עם תרופות המרחיבות כלי דם השפיעו על ביטויים שונים של הפרעות בשריר הלב בקרב מטופלים אלה

מטרתו של מחקר זה היתה לבדוק את ההשפעה של תרופות המרחיבות כלי דם על ההיארעות של תופעות התלויות בלייפת (פיברוזיס) או איסכמיה של שריר הלב (הפרעות-קצב חדריות, גלי Q, חסמי הולכה, השתלת קוצב, מקטע פליטה של חדר שמאל נמוך מ-55%, ו/או אי ספיקת לב ומוות לבבי פתאומי), בקרב חולי טרשת רב-מערכתית (Systemic sclerosis).

601 חולי טרשת רב מערכתית נרשמו למחקר בין 1 לדצמבר 2012 ועד 30 בנובמבר 2015. המטופלים הגיעו לביקור שני לאחר 0.5-4 שנים מהביקור הראשון. 153 מטופלים לא טופלו עם תרופות המרחיבות כלי דם. 448 מטופלים טופלו עם תרופות המרחיבות כלי דם (דוגמת חוסמי תעלות סידן ו/או מעכבי האנזים המהפך או חסמי הקולטן לאנגיוטנסין-II, או שילובים שלהם), מתוכם 89 מטופלים טופלו גם עם נוגדי הקולטן לאנדותלין או עם מעכבי PDE5 או עם פרוסטנואידים (Prostanoids).

קשרים בין היארעות ביטויים של מחלות בשריר הלב לבין מאפיינים שונים הקשורים לדמוגרפיה, למחלה או לטיפול, נבדקו בעזרה רגרסיה ע"ש קוקס (Cox). בוצע שימוש במודל שבריריות ההישרדות ע"ש קוקס, כאשר ההשפעה האקראית הוגדרה כמרכז ההרשמה למחקר.

במהלך מעקב שאורכו היה 914 שנות-מטופל, תועדו 12 הפרעות קצב חדריות, חמישה מקרים של גלי Q,י40 חסמי הולכה לבביים, שש השתלות קוצב, ו-19 מקרים של מקטעי פליטה ירודים ו/או אי ספיקות לב.

ניתוח נתונים בעזרת רגרסיה רבת משתנים הראה שטיפול עם תרופות המרחיבות כלי דם היה קשור להיארעות נמוכה יותר של הפרעות קצב חדריות (P=0.03). טיפול עם חומצה אצטיל-סליצילית במינון נמוך היה קשור להיארעות נמוכה יותר של חסמי הולכה לבביים ו/או גלי Q ו/או השתלות קוצב (P=0.02). מחלה פעילה הייה קשורה להיארעות גבוהה יותר של מקטע פליטה נמוך מ-55% ו/או אי ספיקת לב וחסמי הולכה לבביים ו/או גלי Q ו/או השתלות קוצב (P=0.05).

החוקרים הסיקו שהמחקר הנוכחי עשוי לרמז על כך שלטיפול עם תרופות המרחיבות כלי דם או עם חומצה אצטיל-סליצילית במינון נמוך, יש השפעה מניעתית על ההיארעות של ביטויים שונים של הפרעות בשריר הלב.

מקור: 

Valentini, G. et al. (2019). Annals of the Rheumatic Diseases. 78(11): 1576-1582

נושאים קשורים:  טרשת רב-מערכתית,  תרופות מרחיבות כלי דם,  איסכמיה של שריר הלב,  לייפת של שריר הלב,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
18.01.2020, 20:18

מאוד מעניין.תודה רבה