מחלת לב כלילית 09.02.2020

תוצאי טיפול אנטי-תרומבוטי כפול מול משולש לפרפור עליות ומחלת עורקים כליליים

מטרת מטה-אנליזה זו היתה להשוות את היעילות והבטיחות של טיפול אנטי-תרומבוטי כפול לעומת טיפול אנטי-תרומבוטי משולש ב-AF ו-CAD

מחלת לב כלילית. אילוסטרציה

פרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation – AF) במקביל למחלת עורקים כליליים (Coronary artery disease – CAD) יוצרים דילמה טיפולית, שכן יש לאזן את הסיכון לדימום עם טיפול אנטי-תרומבוטי משולש (triple anti-thrombotic therapy – TATT) אל מול הסיכון לאירועים איסכמיים עם טיפול אנטי-תרומבוטי כפול (double anti-thrombotic therapy – DATT). מטרת מטה-אנליזה זו היא להשוות את היעילות והבטיחות של DATT לעומת TATT ב- AF ו- CAD.

החוקרים השתמשו במאגרי המידע MEDLINE, Cochrane ו-ClinicalTrials.gov והוציאו מתוכם מאמרים רלוונטיים שפורסמו מראשיתם ועד 1 במאי 2019. במאמר נכללו מחקרים שהשוו את הבטיחות והיעילות של DATT לעומת TATT במטופלים הסובלים מ-AF ו-CAD.

החוקרים מצאו כי מתוך תשעה מחקרים, בהם 6,104 חולים קיבלו DATT ו-7,333 מטופלים קיבלו TATT, לא היה הבדל מובהק סטטיסטית בתוצאות התמותה, אוטם שריר הלב שאינו קטלני, סטנט טרומבוזיס ושבץ מוחי. יחד עם זאת, נמצא שיעור נמוך יותר של דימומים עיקריים ב-DATT (סיכון יחסי 0.64 [רווח בר-סמך 95%, 0.54 עד 0.75]; p <0.001), ולא נמצא הבדל משמעותי בסטנט טרומבוזיס (סיכון יחסי 1.52 [רווח בר-סמך 95%, 0.97 עד 2.38]; p = 0.07).

עם זאת, ניתוח בתת קבוצות של ניסויים שבהם מעשה שימוש בנוגדי קרישה פומיים חדשים (direct oral anticoagulant – DOAC) הדגים שיעור גבוה יותר באופן גבולי, של סטנט טרומבוזיס ב-DATT (סיכון יחסי 1.66 [רווח בר-סמך 95%, 1.01 עד 2.73]; p = 0.05).

לסיכום, DATT לא הראה הבדל בתוצאות התמותה, אירועי שבץ מוחי, אוטם שריר הלב שאינו קטלני וסטנט טרומבוזיס בהשוואה ל- TATT.

DATT הדגים שיעור נמוך יותר של דימומים גדולים, אך בניתוח תת קבוצת הניסויים עם DOAC, הדגים שיעור גבוה יותר באופן גבולי של סטנט טרומבוזיס. החוקרים ממליצים להמשיך ולחקור את נושא ה-DOAC ולהעריך את תוצאות הטיפול במחקרים נוספים.

מקור: 

Ravi V. et al. (2019) American Journal of Cardiology

נושאים קשורים:  פרפור עליות,  טיפול אנטי-טרומבוטי,  מחלות עורקים כליליים,  סטנט,  קרדיולוגיה,  מחקרים,  טרומבוזיס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו