מחלת לב כלילית 27.02.2020

ביו-מרקרים חלבוניים חדשים לחיזוי מחלת לב כלילית

במחקר שנערך הוכח קשר בין שלושה ביו-מרקרים לבין הסיכון לחלות במחלת לב כלילית בטווח הארוך. כמה מהנתונים הם חדשים ולא נודעו בעבר

זיהוי ביו-מרקרים ספציפיים יכול לסייע במעקב אחרי הסיכון להתפתחות מחלות קרדיווסקולריות ובמניעתן.

מחקר ערך אנליזה חוקרת לזיהוי ביו-מרקרים פוטנציאלים למחלת לב כלילית, במטופלים מתוך מחקר Life conditions, Stress and Health.

סך כולל של 1,007 משתתפים (50% מתוכם נשים), נבחרו רנדומלית מתוך האוכלוסייה הכללית.  נבדקה השכיחות של מחלת לב כלילית לאחר 8 ו-13 שנים של מעקב. נמדדו הרמות בפלזמה של 184 ביו-מרקרים הקשורים למחלה קרדיווסקולרית על ידי Proximity Extension Assay, בדגימות שנאספו בשלב הבסיס ההתחלתי מ-86 משתתפים עם מחלת לב כלילית ומ-184 משתתפים של קבוצת ביקורת. משתתפי קבוצת הביקורת היו מותאמים לפי גיל ומין. רמות הביו-מרקרים הוצגו בערכים מנורמלים של ביטוי חלבוני (בסקאלה של log 2).

לאחר התאמה לפי גורמים מסיחים, 6 ביו-מרקרים הראו קשר משמעותי לשכיחות של מחלת לב כלילית, לאחר 13 שנה. באנליזה של רגישות (Sensitivity), הקשר נשאר משמעותי לאחר 8 שנים עבור 3 ביו-מרקרים; שרשרת קולגן (α-1(I) (COL1A1), חלבון עצם מורפוגנטי-6 (BMP-6) ושרשרת אלפא של קולטן אינטרלוקין 6 (IL-6Rα).

כאשר הוכנסו ביו-מרקרים אלה למודל מותאם מלא במקביל, הקשר ביניהם לבין השכיחות של מחלת לב כלילית לאחר 13 שנים נשאר משמעותי. יחס הסיכון היה 0.671, 0.335 ו-2.854, בהתאמה, לכל עלייה ביחידה של הערכים המנורמלים של הביטוי החלבוני. במשתתפים עם רמות COL1A1 נמוכות, רמות BMP-6 נמוכות ורמות  IL-6Rα גבוהות נמצא יחס סיכון של 5.091, עבור הסיכון לחלות במחלת לב כלילית (P=0.019). זאת בהשוואה למשתתפים ללא רמות כאלו.

מסקנת החוקרים היתה כי COL1A1, BMP-6 ו-IL-6Rα הם ביו-מרקרים לשכיחות של מחלת לב כלילית, במשך מעקב ארוך טווח. עבור הביו-מרקרים COL1A1 ו-BMP-6, נתונים אלה לא דווחו בעבר. מחקרים נוספים נדרשים כדי לאשר ממצאים אלו ולקבוע את החשיבות הקלינית.

מקור: 

Ong K.L. et al. (2020) The American Journal of Cardiology. 125, 542

נושאים קשורים:  קרדיולוגיה,  ביו-מרקרים,  מחלת לב כלילית,  מחלה קרדיווסקולרית,  חלבונים,  אינטרלוקין,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו